Thursday, May 26, 2011

Zina seluruh anggota tubuh


oleh Zubair IbnuAwwam As-Sabah pada pada 26hb Mei 2011

ASSALAMU'ALAIKUM WARAHMATULLAHI WABAROKATUH

Bismillahirrahmanirrahiim..Sahabatku.
Zina itu ada berbagai macam rupa,sebab itu Allah melarang keras kepada kita semua ,walau mendekatinya pun sudah dilarang oleh Allah lebih lebih jika melakukannya.

Firman Allah Subhanahu Wa Ta’ala :
Dan janganlah kamu menghampiri zina, sesungguhnya zina itu adalah satu perbuatan yang keji dan satu jalan yang jahat (yang membawa kerosakan). (Al-Israa' 17:32)

Rasullullah Shallallahu Alaihi Wasallam bersabda:
"Barangsiapa beriman kepada Allah dan hari akhir, maka janganlah dia bersendirian dengan seorang wanita di suatu tempat tanpa disertai mahramnya, karena sesungguhnya yang ketiganya adalah syaitan." (Riwayat Ahmad)

Rasullullah Shallallahu Alaihi Wasallam bersabda:
“Mata boleh berzina dgn melihat, lidah boleh berzina dengan bercakap, tangan boleh berzina dengan berpegangan. Kaki boleh berzina dengan berjalan ke arah tempat maksiat. Hati pula boleh berzina dgn merindui, mengingati dan membayangi si dia.”
(HR Al-Bukhari & Muslim)

Sahabatku yang kukasih.
Zina ini terlalu sensitif walaupun seseorang lelaki melihat seorang wanita dari jauh dengan pandangan syahwat, dia juga berdosa walaupun ketika itu wanita itu duduk berjauhan daripadanya. Ketika itu dia sedang melakukan 'zina mata.’

Sahabat Rasulullah, Jarir bin Abdullah, pernah berkata,
"Saya pernah bertanya kepada Rasulullah tentang melihat wanita dengan tidak disengaja, maka sabdanya: 'Palingkanlah pandanganmu'." (Riwayat Muslim) Nabi juga telah bersabda kepada saidina Ali, "Ya Ali, janganlah engkau susuli satu pandangan (kepada wanita) dengan satu pandangan yang lain karena yang pertama itu tidak menjadi kesalahan (kerana tidak sengaja), tetapi tidak yang kedua." (Riwayat Abu Daud)

ADAPUN JENIS ZINA YANG DI LAKUKAN OLEH PANCA INDRA + HATI

ZINA HATI
Jika Hati itu di gunakan untu mengingati yang sidia dengan penuh perasaan
contohnya : merindukan dengan dasar nafsu.

ZINA MATA
Jika mata itu digunakan untuk melihat sesuatu yang diharamkan oleh Allah Ta’ala . Contohnya : Melihat aurat orang lain .

ZINA TELINGA
Jika telinga itu digunakan untuk mendengar sesuatu yang diharamkan oleh Allah contohnya : Mendengar lagu-lagu yang bertentangan dengan Islam . Mendengar umpatan dan carutan .

ZINA HIDUNG
Jika hidung itu digunakan untuk mencium sesuatu yang diharamkan oleh Allah. contohnya “ Sengaja mencium bau wangi daripada wanita yang tidak halal untuk kita .

ZINA MULUT
Jika mulut itu digunakan pada perkara yang tidak dibenarkan oleh Allah Ta’ala , contohnya : “ Menikmati makanan dan minuman yang dilarang

ZINA TANGAN
Jika tangan digunakan untuk perbuatan maksiat ( menderhakai Allah Ta’ala ) .Contohnya : “ Tikam “ nombor ekor ataupun meraba .

ZINA KAKI
Jika digunakan untuk maksiat ( menderhakai Allah Ta’ala ) , contohnya : “ Melangkah masuk ke pusat-pusat maksiat dengan niat untuk berbuat maksiat “

♥ ♥ RENUNGAN BERSAMA SEMOGA BERMANFAAT SELAMAT BERAMAL WASSALAM ♥ ♥

1 comment:

Hanis Azla said...

renungan yang baik utk dihayati bersama.. semoga kita dapat mencegah diri dari melakukan zina..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...